Conferència 'Els processos electorals. Proporcionalitat i escons: un problema polític i un recurs didàctic' a càrrec de la professora Marta Berini

Per què és difícil aprovar una nova llei electoral? Hi ha proporcionalitat entre vots obtinguts i escons adjudicats? Què diuen els sondegis fets pel 27S? La professora Marta Berini ens ho explicarà el 16 de setembre a les 12.30 h.

Dimecres 16 de setembre de 2015 a les 12.30 h a la sala d'actes de l'FME

Pòster de la sessió

Ponent: Marta Berini López-Lara

Professora jubilada de matemàtiques a diversos instituts de Barcelona, ha estat Professora del Màster de Matemàtiques a la UAB i a la UPC. Membre del Grup Zero de Barcelona, 1ª Presidenta d'ABEAM, Ex presidenta de la FEEMCAT, Ex coordinadora d'ESTALMAT i actualment, presidenta de la Comissió Cangur.

Resum de la conferència:

Durant l'any 2015 s’han realitzat i previsiblement es realitzaran a Espanya diverses consultes electorals: eleccions a la Comunitat d'Andalusia, eleccions municipals i autonòmiques, Eleccions al Parlament de Catalunya, i potser també eleccions al Parlament Espanyol. Molt hem sentit a les tertúlies radiofòniques i / o televisives sobre els aspectes matemàtics que corresponen a les lleis electorals, és a dir, sobre la proporcionalitat o no entre el nombre de vots obtingut pels diferents partits i els escons que els corresponen, sobre si la llei D’Hondt és proporcional o no, sobre com és que es pot tenir la majoria absoluta amb menys del 50 % dels vots, sobre si cal o no una nova llei electoral...
Veurem quines són les accions que regeixen tot el procés electoral des de publicació de la convocatòria de les eleccions al BOE, DOCG, etc fins al repartiment d'escons a cada partit un cop han finalitzat les votacions i aprofundirem en com s’arriba als resultats i si hi ha proporcionalitat o no, si afavoreix al partit més votat o no, què passaria amb una nova llei electoral.

El desenvolupament de la ponència serà:

1. Eleccions al Congrés dels Diputats

• El Sistema Electoral Espanyol
  • El procediment de distribució de diputats / es
  • La quota de repartiment
  • Nombre d'escons que li corresponen a la província de Barcelona
  • Comprovació de la no proporcionalitat entre cens i escons
  • La llei d'Hondt. Com es fa en una província, el repartiment d'escons segons els vots obtinguts per cada partit. Hi ha proporcionalitat entre vots obtinguts i escons adjudicats?
  • Repartiment d'escons si la província fos única (tot Espanya)

2. Eleccions al Parlament de Catalunya

• Normativa. Disposicions transitòries.
    HI ha proporcionalitat entre vots i escons?
    Estudi dels sondeigs fets per a les eleccions del 27 de setembre de 2015
    Repartiment d'escons si la província fos única

3. Eleccions municipals. Normativa